Home » DUALNO OBRAZOVANJE – OBRAZOVANJE ILI IZRABLJIVANJE
REFORMA

DUALNO OBRAZOVANJE – OBRAZOVANJE ILI IZRABLJIVANJE

Dualno obrazovanje – učenje sa kojim će se mladi lakše zapošljavati ili upotreba đaka kao jeftine radne snage – suprotstavljena su stanovišta vlasti i opozicije. Danas se u parlamentu raspravlja o Predlogu zakona o dualnom obrazovanju, kao i o izmenana Zakona o osnovnom, srednjem i predškolskom vaspitanju, na koje su podneta čak 793 amandmana.

Parlamentarci su najviše primedaba imali upravo na pravila o dualnom obrazovanju – čak 308 amandmana! Na sednici skupštinskog Odbora za obrazovanje prihvaćeno je 12 amandmana, koji su postali sastavni deo predloga ova četiri zakona, kao i amandmani koje je predložio sam odbor.

Na odredbe Predloga zakona o dualnom obrazovanju, osim opozicije, primedbe je prethodno imala i Agencija za borbu protiv korupcije, koja je, između ostalog, ukazala da Privredna komora Srbije dobija veoma značajnu ulogu u sistemu obrazovanja. Navedeno je i da dokument sadrži neka nedorečena i neprezicna rešenja, što može da pogoduje pojedinačnim a ne opštem interesima. U izveštaju Agencije navedeno je i da ovaj dokument “ne primorava poslodavca da obezbedi učenicima dostojanstvene uslove za rad”. Oni zameraju i što nisu dovoljno dobro definisani kriterijumi kod izbora poslodavaca koji će se uključiti u proces dualnog obrazovanja.

Na primedbe koje se mogu čuti na ovaj dokument, iz Ministarstva prosvete stižu objašnjenja da je sistem dualnog obrazovanja pažljivo planiran, da će učenike osposobiti za rad i poboljšati njihovo zapošljavanje odmah nakon školovanja. Predlog zakona predviđa da škole potpišu ugovore sa kompanijama, a pojedinačne ugovore sklapaće i roditelji i učenici sa školama i kompanijama. Sve kompanije naći će se u javnom registru koji će voditi Privredna komora Srbije. Po ovom modelu već uči 3.000 učenika u 60 škola, uz saradnju sa 200 kompanija. Ukupno 1.800 kompanija, prema podacima Ministarstva prosvete, zainteresovano je da primi učenike koji će raditi. Kompanije imaju instruktore, opremu i moraju da garantuju da neće dozvoliti diskriminacije učenika. Zakon će omogućiti, poručuju, kontinuitet učenja kroz rad, uz spoj teorijskih i praktičnih znanja.

Opozicija opet zamera dualnom modelu to što se povećavanje obima praktične nastave radi nauštrb opšteobrazovnih predmeta.

RADNO DO 30 SATI

Učenici će za svoj rad dobijati najmanje 70 odsto minimalca, što je prema sadašnjim propisima 91 dinar za sat, a od Nove godine biće to 98 dinara. Zakon predviđa da učenici mogu i do 30 sati nedeljno da uče kroz rad, što je samo deset sati manje od punog radnog vremena, a više je nego da u školi svakodnevno imaju sedam časova.

Izvor: Večernje novosti
Foto: Flickr
RANAC portal

RANAC portal

Dodaj Komentar

Click here to post a comment

https://www.facebook.com/ranacportal/